@article { author = {Sedigh, Y and Azimfar, S.A}, title = {Calculation and Determination of Natural Frequencies for Fresh Fuel Transportation Package Set with ANSYS®10.0 Software}, journal = {Journal of Nuclear Science and Technology (JONSAT)}, volume = {29}, number = {4}, pages = {59-64}, year = {2009}, publisher = {Nuclear Science and Technology Research Institute}, issn = {1735-1871}, eissn = {2676-5861}, doi = {}, abstract = {The fresh fuel for BNPP-1 is due to be transported inside special containers which are supposed to be designed to stand against vibrations and impacts in order to protect the fuel from any possible damage. In order to perform the structural dynamic analysis of the containers, while being subjected to impact of dynamic forces, it is necessary to perform the vibration analysis which will lead to the vibrational modes and their natural frequencies for the structure of the containers. The vibration opposition of the containers must be far beyond the critical resonance. The resonance frequencies about the natural frequency of the structure will cause the enhancement of the oscillation range and may be ended with its disintegration. Determination of the natural frequencies and their mode shapes can be achieved by vibration-analyzing-methods. The amount of the natural frequency of any structure depends strongly on its shape, material and its lean points, as well as the amount and the type of the loads which the structure will be subjected to. In the presente research, the container of the fresh fuel of BNPP-1 is simulated by ANSYS®10.0 and their ten natural frequency modes have been calculated.}, keywords = {Natural Frequency,Critical Resonance,Vibration Modes,Transportation Package Set,Fresh Fuel,VVER-1000 Reactor}, title_fa = {محاسبه و تعیین فرکانس‌های طبیعی محفظه حمل و نقل سوخت تازه نیروگاه اتمی بوشهر به وسیله نرم‌افزار ANSYS®10.0}, abstract_fa = {حمل سوخت تازه نیروگاه اتمی بوشهر توسط محفظه‌های ویژه‌ای انجام می‌گیرد. این محفظه‌ها نسبت به هر گونه ارتعاش و ضربه مقاوم بوده و در مراحل مختلف حمل مانع از آسیب‌دیدگی سوخت می‌گردند. انجام تحلیل‌های دینامیکی محفظه حمل، تحت تأثیر نیروهای دینامیکی وارد بر آن مستلزم تحلیل‌های ارتعاشی محفظه است. نتیجه این تحلیل‌ها منجر به مشخص شدن مُدهای ارتعاشی و مقادیر فرکانس‌های طبیعی این محفظه خواهد شد. این محفظه‌‌ها بایستی به گونه‌ای طراحی گردند تا حد ممکن از محدوده فرکانس تشدیدشان دور باشند، نوسانات در محدوده فرکانس طبیعی هر سازه، موجب افزایش دامنه نوسانی آن سازه شده و خطر از هم پاشیدگی آنرا بطور چشمگیری افزایش می‌دهد. تحلیل‌های ارتعاشاتی به منظور تعیین مقادیر فرکانس‌های طبیعی سازه‌ها و شکل مُدهای آنها در فرکانس‌های مزبور انجام می‌گیرند. مقدار فرکانس طبیعی هر سازه بستگی به شکل، جنس و تکیه‌گاههای آن سازه دارد. از طرف دیگر مقدار بار وارده و نوع آن نیز می‌تواند در مقدار فرکانس طبیعی مؤثر باشد. در این تحقیق محفظه حمل سوخت تازه نیروگاه اتمی بوشهر توسط نرم‌افزار ANSYS®10.0 شبیه‌سازی شده و ده مُد ارتعاشاتی به همراه فرکانس‌های طبیعی این محفظه‌ها محاسبه شده است.}, keywords_fa = {فرکانس طبیعی,فرکانس تشدید,مُدهای ارتعاشاتی,محفظه حمل و نقل سوخت تازه,رآکتور VVER-1000}, url = {https://jonsat.nstri.ir/article_525.html}, eprint = {https://jonsat.nstri.ir/article_525_b11ed8e94a6eb4befb682ab32d3918e9.pdf} }