%0 Journal Article %T مدل سازی و بهینه سازی شرایط عملیاتی کندانسورهای واحد جداسازی اورانیم هگزافلوراید %J مجله علوم و فنون هسته ای %I پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای %Z 1735-1871 %A قریشی, سید محمد %A شارع محمدی, هادی %A محمدی, فاطمه %D 2016 %\ 05/21/2016 %V 37 %N 1 %P 1-16 %! مدل سازی و بهینه سازی شرایط عملیاتی کندانسورهای واحد جداسازی اورانیم هگزافلوراید %K اورانیم هگزافلوراید %K چگالش %K کندانسور %K مدل سازی %K بهینه سازی %R %X  این پژوهش به منظور مدل­ سازی و بهینه­ سازی شرایط عملیاتی دوکندانسور از نوع پوسته­ ی لوله ­ی واحد جداسازی  UF6 با آرایش سری در مجتمع UCF اصفهان (شرکت سوخت رآکتور­های هسته­ ای) انجام گرفت. هدف این پژوهش، پیش ­بینی شرایط بهینه­ ی کارکرد به منظور کاهش میزان اورانیم خروجی به صورت برفک از سیستم کندانسور بود. این مهم با در نظر گرفتن شرایط تشکیل برفک در طول کندانسور برای بهبود پیش­ بینی مدل در خصوص متغیرهای با اهمیت از جمله خواص مخلوط گاز در حال چگالش، مقادیر  UF6 چگالشی و برفک خروجی از کندانسور انجام شده است. در این مدل ­سازی، هر یک از دو کندانسور مورد نظر از نوع پوسته­ ی لوله به حجم­ کنترل­ هایی با طول معین در جهت جریان گاز ورودی تقسیم شدند و معادلات موازنه­ ی جرم، انرژی و گشتاور در این محدوده برای گاز داخل پوسته­ ی کندانسورها تدوین شد. سپس دمای سطح  UF6 جامد چگالش یافته بر روی سطوح کندانسور، با روش حدس و خطا به دست آمد و بر این اساس پارامترهای انتقال جرم و حرارت در هر لحظه از زمان فرایند در طول کندانسور به دست آمد. مقایسه­ ی نتایج مدل با نتایج تجربی صنعتی ارائه شده در خصوص جرم چگالش یافته در کندانسور1 و 2 و خواص گاز خروجی از کندانسور2، بیان­ کننده­ ی دقت عمل بسیار بالای این مدل است. میانگین خطای داده­ های به دست آمده در مدل­ سازی انجام شده نسبت به داده­ های صنعتی برای جرم چگالش یافته در کندانسور اول و دوم به ترتیب 1.39 و  2.24% است. در ادامه، تأثیر متغیرهای مؤثر در طول دوکندانسور با کاربرد مدل اثبات شده، بررسی شد. سرانجام با بررسی و تحلیل این متغیر­ها و تأثیر آن­ ها با استفاده از یک نرم­ افزار طراحی شده­ ی مدل­ سازی، شرایط عملیاتی بهینه در این نوع کندانسورها انتخاب شدند. در شرایط بهینه، دمای مایع خنک­ کننده­ ی ورودی (محلول آب- نمک) به کندانسور1 برابر با   100C  و سرعت بهینه­ ی گاز ورودی معادل  m/s  0.09  به دست آمد. %U https://jonsat.nstri.ir/article_101_ae567f0afe8edbcd1facf8cac7b68eb2.pdf